center

Chantez à l'âne, il vous fera des pêts

La petite chanteuse á grand cul.

lundi, octobre 30, 2006

Με τεσσερα χερια (με μουτζωνουν)

#143. Δοκιμιο της Misirlou Oubliez με σκεψεις της για την πολεοδομια και την χωροταξια, γραμμενο για αιτηση σε μεταπτυχιακο. Απορριφθηκε.

"Η Πολεοδομία είναι μια από τις λίγες επιστήμες που συγγενεύει στην ουσία της με το επάγγελμα «Θεός». Είναι αυτός ακριβώς ο σχεδιασμός μεγάλης κλίμακας που επηρεάζει τις ανθρώπινες ζωές σε πολλά επίπεδα και υποδεικνύει λύσεις σε ανάγκες ολόκληρων κοινωνικών ομάδων. Στην Ελλάδα όμως, ο άνθρωπος έπλασε την πολεοδομία «κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του». Το άτομο, υπακούοντας σε έναν εξατομικευμένο φουνξιοναλισμό, απαιτεί να λυθούν οι άμεσες λειτουργικές του ανάγκες, αγνοώντας βασικούς αισθητικούς κανόνες της πολεοδομικής και αρχιτεκτονικής έκφρασης. Το αστικό περιβάλλον έρχεται σε δεύτερη μοίρα. Ως συνέπεια της παραπάνω διαπίστωσης σχηματίζεται η εικόνα της σύγχρονης ελληνικής πόλης, ένα μείγμα από τα πιο ετερόκλητα υφολογικά στοιχεία.

Αυτό το κράμα συμπαγούς δόμησης, απαλλαγμένο από τα τοπικά προσδιοριστικά του τόπου, και πολλές φορές με χαμηλή αισθητική αξία, πνίγει τη λειτουργία της πόλης και καταστρέφει τον αληθινό χαρακτήρα που έπρεπε να διαθέτει. Τα διάφορα ρυθμιστικά και γενικά πολεοδομικά σχέδια δεν έχουν καταφέρει να δώσουν λύση, για λόγους που λίγο-πολύ είναι γνωστοί και εύκολο να επισημανθούν.

Καλείται λοιπόν ο αυτόνομος μηχανικός να κάνει «μικροπολεοδομία» και «μικροαρχιτεκτονική». Είναι ο μόνος μεσάζοντας μεταξύ αστικού περιβάλλοντος και ατόμου και τις περισσότερες φορές αναγκάζεται, ελλείψει βασικών χωροταξικών γνώσεων, να βασιστεί στην διαίσθηση, τον συναισθηματικό και αισθητικό του εξοπλισμό, αναβαθμισμένο σε μια μορφή αντιληπτικής ικανότητας. Ακροβατεί διαρκώς ανάμεσα στη σοφία και την αμάθεια, την κατάσταση αυτή την οποία ο Πλάτωνας περιγράφει στο “Συμπόσιο” ως: «Το να έχει κανείς γνώμη σωστή χωρίς να μπορεί να την δικαιολογήσει. Αυτό δεν είναι ούτε επιστήμη (και πώς μπορεί να είναι επιστήμη πράγμα που δεν δικαιολογείται;), ούτε αμάθεια (γιατί πώς μπορεί να είναι αμάθεια πράγμα που αγγίζει το πραγματικό;)».

Ο ρυθμός και ο τρόπος ανάπτυξης του πολεοδομικού ιστού αφορούν κάθε μηχανικό που διαχειρίζεται τον χώρο. Η αρχιτεκτονική οφείλει να πάψει να διαχωρίζεται από την πολεοδομία εφόσον το κτήριο, σαν προϊόν της ιστορίας και γεννήτορας της πόλης, αποτελεί στοιχείο που με τη σειρά του ηλεκτρίζεται από την ίδια την πόλη. Μέσα στα βασικά ερωτήματα και τις αναζητήσεις του, είναι ο τρόπος με τον οποίο η μικροκλίμακα της κατασκευής ανάγεται σε ένα ενιαίο αποτέλεσμα με οικουμενικό χαρακτήρα, το οποίο όμως να σέβεται τις τοπικές συνθήκες. Ο συμβιβασμός με την πελατειακή- εμπορευματοποιημένη αρχιτεκτονική, δηλώνει ένα τέλος εποχής, και δίνει μια διάσταση μιας απόλυτης αρχιτεκτονικής που δεν συνδιαλέγεται με τον κοινωνικό περίγυρο. Χάνονται τα τοπικά χαρακτηριστικά και παραμορφώνονται οι αυτοπροσδιοριστικές δυνάμεις του χώρου, ως μια κατασκευή ανάμεσα στον χρόνο (και την ιστορία), και τον άνθρωπο ως υπόσταση. Για να υλοποιηθεί μια τέτοια απαίτηση, απαιτείται το υπόβαθρο και η παιδεία που θα δώσει νέες λύσεις και πνοή στη μορφή του συμπαγούς κτισμένου περιβάλλοντος.

Ωστόσο, θέματα ευρύτερης κλίμακας όπως το οικιστικό δίκτυο, ο χωροταξικός σχεδιασμός, όπως αυτός εφαρμόζεται σε θέματα χωρικής ανάπτυξης, και το περιβάλλον αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για μια βιώσιμη ανάπτυξη. Μία ανάπτυξη η οποία βασίζεται στην μελέτη και κατασκευή όχι κάθε αυτοτελούς μονάδας, άλλα στο σχεδιασμό, την οργάνωση και την ταξινόμηση ενός συνόλου στον χώρο. Ακόμα και θέματα κεντρικού σχεδιασμού όπως η διευθέτηση των χρήσεων γης σε σχέση με τον τόπο και η ταξινόμηση τους στο πολεοδομικό πλέγμα, είναι αφορμές αναζήτησης για τον αυτόνομο μελετητή. Μέσα από τις εξειδικευμένες γνώσεις ενός μεταπτυχιακού, συνειδητοποιούνται οι βασικές συνισταμένες του χωροταξικού σχεδιασμού του τόπου, ο οποίος επηρεάζει μαζικότερα τις ανάγκες της πόλης και διευθετεί και εξασφαλίζει την ισόρροπη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων στον χώρο. Άλλωστε η δυναμική του χωροταξικού σχεδιασμού, και δη του σωστού και συστηματικού, είναι μεγαλύτερη από τον σχεδιασμό μιας αυτοτελούς μονάδας.

Οι πόλεις που θα δημιουργηθούν από μηχανικούς χωρίς τα ερείσματα επιστημονικής γνώσης, θα υπακούσουν σε έναν κακώς εννοούμενο φουτουρισμό. Δηλαδή παρά τη δηλωμένη θέλησή της κοινωνίας να εκμεταλλευτεί όλα τα επιτεύγματα της τεχνολογικής επανάστασης, δε θα καταστεί δυνατό να κτιστεί η νέα αισθητική στηριγμένη σε μια σταθερή κατασκευή, στις νέες λειτουργικές ανάγκες, και μια επιτυχημένη αισθητική έκφραση.

Ο Νίτσε είπε ότι ο Θεός πέθανε. Αλλά ακόμα και έτσι, αν δεν υπάρχει πλέον ο Θεός της Πολεοδομίας, θα πρέπει να τον δημιουργήσουμε. Και στην περίπτωση αυτή, ο ορθολογισμός και η κριτική σκέψη είναι καιρός να αντικαταστήσουν τις δεισιδαιμονίες και τις σχεδόν τελετουργικές πρακτικές του παρελθόντος.

Βιβλιογραφία
• Benevolo Leonardo-“Η πόλη στην Ευρώπη”, εκδόσεις Ελληνικα Γράμματα
• Αραβαντινός Α.-“Πολεοδομικός σχεδιασμός για μια βιώσιμη ανάπτυξη του αστικού χώρου”, εκδόσεις Συμμετρία

• Καρύδης Δ.-“Ανάγνωση πολεοδομίας. Η κοινωνική σημασία των χωρικών μορφών”, εκδόσεις Συμμετρία
• Κωτιώνης Ζήσης – “Η τρέλα του τόπου. Αρχιτεκτονική στο ελληνικό τοπίο”, εκδόσεις Εκκρεμές

• Σαρρηγιάννης Γ.-“Αθήνα 1830-2000: Εξέλιξη, πολεοδομία, μεταφορές”,εκδόσεις Συμμετρία"



Ο τιτλος του κειμενου ειναι δανεισμενος απο το εξαιρετικο βιβλιο του paco ignacio taibo II,
"Με τεσσερα χερια"

Misirlou Oubliez, 2:36 PM

16 Comments:

Τι ειναι αυτο;
Σοβαρο κειμενο; Θα αστειεύεσαι.
Blogger Lex_Luthor06, at 30/10/06 15:29  
Καταλαβες, δεν μας ριχνουν χυλοπιτα οι γκομενοι και μας ριχνουν οι πανεπιστημιακοι.
Αι σιχτιρι ολοι αγαμητοι εκει μεσα. (Γιατι δεν βαλανε κι εμενα τοτε?)
Blogger Misirlou Oubliez, at 30/10/06 15:39  
Και σε κόψανε..?
Εμ, στην επιτροπή μπας και συμμετείχε κανας μεγαλοκαρχαρίας εργολάβος; Αλλιώς, δεν εξηγείται...

Μια βόλτα στο πρόσφατο επίτευγμα, εκεί, στη διασταύρωση των Αμπελοκήπων (Κηφισίας & λεωφ. Αλεξάνδρας), πείθει ότι η εισήγησή σου είναι άψογη!

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς:-)
Blogger Rodia, at 30/10/06 15:40  
Καλά είσαι σοβαρή? με αυτό το κείμενο περίμενες να σε πάρουν? Όταν κάνεις αίτηση κάπου φροντίζεις να γράφεις αυτά που θέλουν ν'ακούσουν όχι αυτά που πιστεύεις..... Αλλιώς πούλο. Αφού μπεις προσπαθείς να κάνεις και αυτά που πιστεύεις βρίσκοντας και άλλους λογικούς ανθρώπους που σίγουρα κάπου θα υπάρχουν. Το να πας όμως με σοβαρό κείμενο και ελαφρώς λογοτεχνικό, σε αίτηση για μεταπτυχιακό στην Ελλάδα (για τα χάλια της ελληνικής πολεοδομίας σίγουρα ευθύνονται και κάποιοι της επιτροπής...) είναι σα να θες να σου πουν όχι....
Καλό το κείμενο και ειδικά η σύνδεση Θεού-πολεοδομίας αλλά για blogging και έκθεση ιδεών όχι για αίτηση μεταπτυχιακού.
Σου φαίνεται απίθανο εν τω μεταξύ να είπαν: Κοίτα το φρίκουλο την έχει δει Θεός (άμα δεν είσαι καλοπροαίρετος μπορείς να το ψιλοπείς και αυτό, ή είμαι εγώ απλώς άρρωστος.... :P).
Τέσπα στην επόμενη αίτηση γράψε τις απαραίτητες παπαριές για να σε πάρουν και μετά κάνε αυτό που θες χωρίς να το λες σε πολλούς.....
Blogger it is, at 30/10/06 15:50  
@rodia
Μπετα κι εμεις, μπετα και ο Tadao Ando, που θα παει, θα το επιβαλουμε το παιχνιδι μας.

Στερεους Χαιρετισμους και σε σας.

@it is
Θα επιμεινω ξανα και ξανα και ξανα και αν με απορριψουν πολλες φορες, θα κανω παγκοσμιο πολεμο σαν τον Αδολφο. Και θα τοτε θα χτισω ολοκληρη αυτοκρατορια. Μουαχαχαχαχα!
Blogger Misirlou Oubliez, at 30/10/06 15:59  
Ναι, ναιιιιι, σώπα καλό μου σώωωωωωπα.
Είναι το ίδιο αποτελεσματικό με το να ρίξεις το σινικό τείχος με κουτουλιές....
Blogger it is, at 30/10/06 16:15  
@it is
Θα το ριξω με κουτσουλιες. Εδω δυο κωλοπερίστερα κατεστρεψαν το καπω του αυτοκινητου μου, 7 χρονια εγγυηση βαφης, θα αντισταθει ενας σωρος απο γκομοράδες? (aka πετρες, οπως τις λεμε στο χωριο μου). Σκ@τ@ στα μουτρα μας.
Blogger Misirlou Oubliez, at 30/10/06 16:20  
Ρε δε σου λέω πως είσαι λάθος... ούτε σου λέω να μην κάνεις αυτό που θές... απλώς για να κάνεις αυτό που θες κάποιες φορές πρέπει να το παίξεις και μαλάκας... Υπάρχει κι ένα ρητό που λέει: Θύμωσε ο αγάς κι έκοψε τ'αρχίδια του. Μήπως κάνεις αυτό ακριβώ? Γιατί δεν υπάρχει λόγος να το κάνεις...
Blogger it is, at 30/10/06 16:25  
@it is
Τι μου θυμισες, εχω μια συνταγη για αμελετητα αλλο πραγμα. Καταλαβαινω τι λες, απλα με επνιγει ο αδικος και ο κριμας, μου επεστραφηκε ο φακελος συμμετοχης σημερα και πηρα ταποδανά.
Blogger Misirlou Oubliez, at 30/10/06 16:29  
:( Μλκία ρε συ. Ξαναπροσπάθησε όμως το έχεις! Πιστεύω σε σένα!
Blogger it is, at 30/10/06 16:32  
@It is
Ευχαριστω. Επισης μην ξεχνιομαστε, το οτι εισαι τοσο καλος μαζι μου δεν σημαινει οτι δεν θα εχεις μαρτυρικο θανατο. Θα σε χτισω σαν το γιουσουφακι του πρωτομαστορα.
Blogger Misirlou Oubliez, at 30/10/06 16:37  
Όσο με πληγώνεις τόσο με πορώνεις μωρή καύλα :P nia nia nia nia niaaaaa
Blogger it is, at 30/10/06 16:40  
Ουτε εγω θα σε επαιρνα στο μεταπτυχιακο με τετοιο κειμενο. Ουτε στο γρηγορη για να φτιανεις τοστ και καφεδες δε θα σε επαιρνα με τετοιο κειμενο.
Ασε που εισαι και βλασφημη, θου κυριε, μακρια απο μας.
Blogger Fight Back, at 30/10/06 17:17  
"Όσο για το επάγγελμα, ας είμαστε λίγο φιλόδοξοι. Το μόνο επάγγελμα που πραγματικά μου ταιριάζει, νομίζω ότι είναι το επάγγελμα του θεού"

Definitely you
Anonymous Novalis, at 30/10/06 18:34  
@fight back
Βασικα εγω delivery ηθελα να δουλεψω, αλλα μου ειπαν οτι και γι 'αυτο ακομα χρειαζομαι χαρτι μαιευτικης και εκανα πισω.

@novalis
Ω, μιλατε σαν να με ξερετε!
Blogger Misirlou Oubliez, at 30/10/06 23:30  
Με αυτό το κείμενο πάντως μπορείς να προσπαθήσεις να μπεις στην ΕΝΕΔΟΛ.
(Ένωση Ελλήνων Δοκιμιογράφων λέμε!)
Blogger civil, at 1/11/06 08:32  

Add a comment